söndag 3 februari 2013

Förlossning

Då är första praktikveckan på sista terminen avklarad nu, bara 13 kvar ;)
Denna veckan har jag vart på förlossningen,min  framtida yrkesdröm, och jag har insett att jag måste nog klämma ut en unge själv innan jag börjar plugga/jobba som barnmorska. "Det är inget krav", sa min handledare, men jag känner spontant att det underlättar att ha vart med om smärtan själv för att kunna ge råd och veta vad man pratar om...
Helt otroligt egentligen att det är en så kort bit som barnet ska ut och ändå tar det inte sällan över 10 timmar för en förtstföderska! Man kan se och känna huvudet och ändå är det X antal timmar kvar innan det tittar fram! Måste bara säga att killar, släng er i väggen, kvinnor är grymma på att hantera smärta under en lång tid!

Jag har också insett att det är ett väldigt kul yrke, det är så mycket glädje, föräldrarna är så tacksamma och man kramas när barnet kommit ut. Man har också en helt annan tid till sina patienter på ett sånt här ställe jämfört mot på en vanlig vårdavdelning. På förlossningen följer man 1-3 patienter under hela arbetspasset så en personlig relation och ett förtroende byggs upp och vår kompetens ger verkligen trygghet och skillnad. Heja barnmorskeyrket! :D

Inga kommentarer: